Last Updated on 10 november, 2020 by Håkan Samuelsson

Kändisar och framgångsrika investerare

Vi ser dem nästan överallt och inser nog att de måste tjäna pengar på något sätt, om det så är via sitt artisteri, bloggande, vloggande, via reklamintäkter eller vad det nu kan vara. Det alla dessa aktiviteter har gemensamt är att det handlar om att ligga i hela tiden med att skaffa nya uppdrag och eftersom du inte är “skalbar” som person så handlar det helt enkelt om att vara så pass populär att du kan ta ut riktigt höga ersättningar.

Satsa på något skalbart

Men det finns också ett antal kändisar som agerat framgångsrikt som investerare, det vill säga förvaltat sin framgång genom att satsa pengar på något som är skalbart och kan ge stora intäkter även om agenterna skulle sluta ringa för att erbjuda nya uppdrag.

Tidens tecken

I mångt och mycket är det ett tidens tecken då digitaliseringen ger vid handen att nya möjligheter öppnas upp. Mycket tack vare teknisk utveckling i framtidsbranscher, såsom exempelvis spelbranschen, där utvecklingen aldrig får stanna av med tanke på den stenhårda konkurrens som råder på marknaden och konsumenternas ökade krav.

Branscher i framkant

Idag är det till exempel standard att kunna spela casino utan registrering, vilket i sig kräver oerhört hög nivå när det handlar om IT-säkerhet. På de etablerade samlingssajterna om spel finns idag minst lika mycket information om säkerhet, betalfunktioner och annat som konsumenterna kräver för att inte välja något annat som ligger en swipe eller musklick bort.

Ett stort smörgåsbord av affärsmöjligheter

Med andra ord växer en marknad med flertalet affärsidéer som  börjar i det lilla, men tack vara innovatörer och marknadsföring snabbt kan växa till skalbara verksamheter som ger stora vinster. Det gäller bara att veta vilka affärsidéer som kan ge lysande investeringar.

Ashton Kutcher och Nas

Ashton Kutcher är kanske främst känd från That 70s Show, men han var även tidigt ute att bli en av världens mest profilerade twittrare till att också stå för en rad stora investeringar i ny teknik som utvecklats i Silicon Valley, såsom Airbnb och Uber. Även musikern Nas (Nasir Jones) har investerat i ny teknik. Lyft, Dropbox och den digitala valutan Coinbase är några exempel.

Jessica Simpson

En annan kändis som verkligen lyckats med att via investeringar ta sig vidare i karriären är Jessica Simpson. Hon producerar numera kanske inte lika många hits och att figurera i diverse reality-shower har också ett slut, däremot hennes investeringar när det handlar om accessoarer, kläder och skor, ser ut att kunna bära henne livet ut, rent finansiellt.

Jay-Z

Jay-Z ser sig numera kanske mer som en riktig affärsman än en underhållare. Smarta investeringar i streamingtjänsten Tidal, ett eget Champagne-märke och en agentur för talanger inom sport och andra verksamheter, gör honom till en minst lika intressant spelare i affärsvärlden som i underhållningsbranschen.

George Clooney

Det är inte ovanligt att kändisar lånar sina namn till olika viner, öl eller spritsorter. Alla blir inte framgångsrika, men George Clooney skapade ett Tequila-varumärke som egentligen var avsett för hans vänner, som en kul grej, men efterfrågan växte och idag är det en synnerligen framgångsrik affärsverksamhet.