Last Updated on 11 September, 2024 by Håkan Samuelsson
E-sport har varit en omstridd fråga i flera år. Det var först nyligen, det vill säga i fjol, som det svenska Riksidrottsförbundet godkände e-sport som en faktiskt sport och välkomnade Svenska E-sportförbundet som ny medlem. Detta betyder att diverse svenska e-sportlag nu officiellt spelar för Sverige och e-sportklubbar kan få bidrag för sin verksamhet.
Utöver sportens succé i sin igenkännelse så har betting på e-sport blivit allt mer populärt sedan 2010-talen. Många nätcasinon och bettingsidor har även betting på esport, och det har blivit en allt större marknad – inte endast i Sverige utan även internationellt.
Utvecklingen av eSport Betting
Vadslagning har varit en del av nästan alla sporter sedan många år tillbaka. Allt från lokala små val till betting på racing eller fotboll. E-sport är en relativt ny sport och det är inte konstigt att sporten snabbt fick en betting-marknad strax efter att större turneringar började anordnas av spelbolagen.
De första bettingsidorna för e-sport var dedikerade till ett spel, eller ibland endast en turnering. Till exempel var Riot Games och Blizzard två företag som började anordna regelbundna internationella turneringar för League of Legends och Starcraft 2 respektive.
Detta led till bettingsidor som helt följde till exempel League of Legends. När andra liknande spel började anordna sina egna turneringar, såsom till exempel Dota 2 och Overwatch så kunde det ses en expansion på många bettingsidor. Vissa valde att förse betting av så många olika spel som möjligt, andra riktade in sig på genrer.
Numera finns det fortfarande sidor dedikerade för endast e-sport betting, men e-sport har blivit en allt större stämpel hos många andra bettingsidor som tidigare följt mer fysiska sporter och även casino. Det finns däremot en liten skillnad från vanliga sporter.
eSport Betting – Ostadig marknad
Overwatch League var en e-sportturnering som anordnades av Blizzard för deras spel Overwatch och Overwatch 2. Turneringen var en av de största e-sporterna och var en stor del av många bettingsidor men efter att Overwatch 2 hade en rad med snedsteg samtidigt som spelbolaget i sig fick skandal efter skandal avslöjad så dog spelet helt från både spelarnas och betters intresse.
Dota 2, utvecklat av Valve, var även det stort inom e-sport men har under åren dalat ned något i marknaden. Liknande historier kan höras från många andra håll om många andra spel. Betyder det då att e-sport betting inte är här för att stanna?
Nej, e-sport betting som helhet har bara vuxit. Allt fler personer spelar dator- och tv-spel, vilket höjt intresset för e-sport. Som konsekvens så har även betting-marknaden för e-sport blivit större.
När intresset för ett spel sjunker så höjs intresset för ett annat spel. E-sport kan ses som den totala helheten för alla spel istället för att titta på varje spels individuella prestation och intresse.
Framtiden för eSport Betting
E-sport som en marknad blir allt större för varje år. Den domineras i stor grad av väletablerade företag, men trots det finns det många olika genrer som drar många olika publiker. I och med detta så är betting en klar konsekvens av intresse från många parter.
I fjol sågs första Olympiska Spelen i e-sport. Även om det var något av ett fiasko främst för att Olympiska kommittén inte riktigt förstår sig på vad e-sport är, så är det ett tecken på att e-sport är här för att stanna.
Om nästa OS i e-sport kan bli bättre och bli en framtida stämpel för återkommande genrer av spel kommer det bli en ännu större del av regelbunden e-sport betting. Riot Games har även nyligen delat sina planer för en ny turneringsstruktur för sina spel med en helt ny League of Legends-turnering under 2025.
Fortnite och PlayerUnknown’s Battleground är båda spel som också ofta förekommer inom e-sport. Dessa spel och många andra kommer att få en allt mer större närvaro på betting-marknaden så framtiden ser ljus ut för e-sport betting.