April 4

TikTok antal användare – Användarstatistik för – 2024

Last Updated on 12 April, 2024 by Håkan Samuelsson

Historien om hur Tiktok – eller Douyin som den heter i Kina – blev världens genom tiderna snabbast växande applikation för sociala medier tog sin början år 2016. På endast fyra år lyckades appen komma upp i över 3 miljarder registrerade användare, och nådde hela 30% av världens samtliga konton för sociala medier.

Jämför man med de största konkurrenterna Facebook och Instagram, tog det omkring ett decennium för bägge dessa att ens komma i närheten av ett genomslag likt det TikTok lyckades med på knappt hälften så lång tid.

Nedan har Samuelssons Rapport sammanställt en hel hög med intressant statistik om TikToks användare och tillväxt över de senaste åren. Låt oss ta en titt för att se hur utsikterna för denna superplattform ser ut framgent.

I artikeln kan du läsa om följande:

  • Övergripande statistik
  • TikToks globala rankning bland sociala medier
  • Officiella siffror över dagligt och månatligt användande av appen
  • Tillväxtstatistik över antal användare
  • Antal nedladdningar på TikTok
  • Demografisk fördelning bland plattformens användare
  • Topprankade TikTok-profiler, kategorier och intäkter

Övergripande statistik

  • I dagsläget har TikTok över en miljard aktiva användare runt om i världen.
  • Drygt 20% av alla nästan 5 miljarder internetanvändare nyttjare företagets teknik för videoinspelning och delning av videos.
  • Första halvåret var TikTok den mest nedladdade appen på marknaden, med över 383 miljoner installationer på bara sex månader. Totalt har appen tankats hem över 3 miljarder gånger.
  • TikTok ägs och drivs av moderbolaget Bytedance, vars värde under Q3 2021 uppgick till drygt 280 miljarder dollar.
  • På två år (2018-2020) har TikTok haft en användartillväxt på 1157,76%. Allra flest nyinstallationer sker i Indien – där över 600 miljoner nedladdningar av appen gjorts hittills. Ännu en stor marknad är USA, där tillväxten under mellan 2018-2020 nådde nästan 800%.
  • TikTok är den sociala medier-plattform där användarna lägger ned mest tid. Genomsnittlig tid per användningssession är 10,85 minuter. Under hela 2019 spenderade användare totalt 68 miljarder timmar i appen.
  • TikTok är världens sjunde största app inom kategorin sociala medier. En imponerande ranking med tanke på att plattformen funnits betydligt kortare tid än många av de konkurrenter den kört förbi – däribland Twitter och Snapchat.
  • Gott om pengar finns att tjäna på TikTok för den som lyckas få många följare och stort engagemang. Möjlighet finns att ha upp till 100 miljoner följare och vissa tjänar så mycket som 5 miljoner USD per år för content inom underhållning, dans, musik, DIY, sport och träning samt skämt och humor.
  • USA är en av TikToks största marknader. Varje månad är drygt 100 miljoner amerikaner aktiva i appen, vilket motsvarar nästan 38% av landets totala skara av Internet-användare. Bara under de senaste 20 månaderna har denna siffra ökat med hela 800%.
  • Vuxna TikTok-användare i USA hade i mars 2020 lagt över 1,4 miljarder timmar på plattformen.
  • Bland användare i USA är åldersgruppen 10-29 år dominerande – den så kallade generation Z. Användandet ökar emellertid även bland äldre personer – inte minst sedan pandemin slog till. På bara 18 månader har vuxna i åldern 30 år och uppåt ökat sitt användande av appen med 5,5 gånger. Det finns ungefär dubbelt så många kvinnliga TikTokare som manliga.

TikToks globala rankning bland sociala medier

Enligt de senaste siffrorna, vilka är från hösten 2021, rankas TikTok som den sjunde största sociala medier-plattformen i världen. Än så länge är Facebook fortfarande överlägset störst – måhända för att den riktar sig till en betydligt bredare målgrupp än TikTok.

I diagrammen visas de mest använda sociala medierna i världen just nu, med exakta siffror över antal aktiva användare för respektive plattform. Datan är hämtad från TikTok, Statista, CNBC 1 och CNBC 2 och visar läget för Q3 2021.

Most used social media sites

Plattform
Aktiva användare
Facebook  2,853 miljarder
YouTube  2,291 miljarder
WhatsApp  2 miljarder
Instagram  1386 miljarder
Facebook Messenger  1,3 miljarder
Weixin/Wechat  1242 miljarder
TikTok  1 miljarder
QQ  606 miljoner
Douyin  600 miljoner
Telegram  550 miljoner
Sina Weibo  530 miljoner
Snapchat  514 miljoner
Kuaishou  481 miljoner
Pinterest  478 miljoner
Reddit  430 miljoner
Twitter  397 miljoner
Quora  300 miljoner

Bakgrundsinformation – när grundades TikTok?

TikTok startades 2016 av moderbolaget Bytedance. Plattformen lanserades först i Kina under namnet Douyin (vilket den fortfarande går under) och lyckades på bara ett år gå från noll till 100 miljoner användare.

Året därpå, i september 2017, förvärvade Bytedance plattformen Musical.ly och lanserade denna på den globala marknaden. Musical.ly bytte senare namn till det vi känner denna app som idag – TikTok. I Kina heter den dock fortfarande Douyin.

Idag finns TikTok/Douyin tillgänglig i 141 länder världen över. Apparna finns på närmare 40 olika språk och laddas ned gratis via AppStore och Google Play.

Officiella siffror över dagligt och månatligt användande av appen

Egen statistik från TikToks moderbolag Bytedance gör gällande att plattformen vid den senaste mätningen i fjol hade över 1 miljard aktiva kunder. Då tjänsten endast funnits sedan 2016 betyder detta att TikTok är en av de snabbast växande plattformarna för sociala medier i hela världen. I korthet ser det globala användandet ut så här:

  • Plattformen har över 1 miljard aktiva användare (2021).
  • Detta motsvarar drygt en femtedel (över 20%) av världens samtliga 4,8 miljarder aktiva Internetanvändare.
  • Sociala medier (alla plattformar inräknade) har tillsammans nästan 4,5 miljarder aktiva användare. Av dessa har 22,23% konto på TikTok och använder det regelbundet.

Användarstatistik i USA

USA är en av TikToks största marknader sett till såväl antal faktiska användare som användartillväxten. Detta trots att det talades om att förbjuda appen i USA under Trump-administrationens tid vid makten. Följande är kortfattad statistik om hur användandet av TikTok ser ut i USA just nu och hur mycket det ökat på senare tid:

  • Mellan 2018-2020 ökade antalet månatligen aktiva användare i USA med över 800%. Enligt officiella siffror från TikTiks ägare Bytedance, använder över 100 miljoner amerikaner TikTok aktivt varje månad.
  • Enligt en annan undersökning, utförd av eMarketer, uppskattas antalet månatligen aktiva TikTok-användare i USA till strax över 73 miljoner. En hel del färre än vad TikToks egna siffror säger, men fortfarande en imponerande skara. eMarketer prognostiserar också att antalet användare i USA kommer ha stigit till närmare 89 miljoner redan 2024.
  • Nästan 40% av USA alla aktiva Internet-användare är aktiva på TikTok minst en gång i månaden.
  • Av alla amerikaner som använder sociala medier, är 31% aktiva på TikTik minst en gång i månaden. Denna siffra är något lägre än för stora konkurrenter som Instagram (54%) samt Snapchat (40%).
  • Vuxna amerikaner spenderar i snitt 33 minuter om dagen på TikTok. Endast Facebook är större här, med 35 min per dag.
  • Drygt 37% av appens användare tillhörande Generation Z (åldersgrupp 10-29 år) använder TikTok minst en gång per månad.
  • Omkring 50 miljoner amerikaner använder TikTok på daglig basis.37.36% of America’s mobile internet users access TikTok at least once a month

Tillväxtstatistik över antal användare

TikToks användartillväxt är ett stycke spännande – och inte minst imponerande – statistik att kika på. Tydligt är att appen sett en markant ökning av antal användare under pandemin – men även före faktiskt.

Mellan 2018 och 2020 ökade antalet användare globalt med drygt 1157%. Bara i USA steg användartalet med 787% under samma period, vilket gör landet till en av plattformens viktigaste och största tillväxtregioner. I rena användartal motsvarar 787% en ökning från 11,2 miljoner användare år 2018, till drygt 100 miljoner år 2020.

Global användartillväxt 2018-2020

Den globala tillväxten på 1157% mellan 2018 och 2020 ser mer detaljerat ut så här:

September 2017: TikTok lanseras på den globala marknaden (då under namnet Musical.ly)

Januari 2018: Ca 54,8 miljoner månatligen aktiva användare

December 2018: Ca 272 miljoner månatligen aktiva användare – en ökning med 394% från januari samma år

December 2019: 507 miljoner månatligen aktiva användare – upp med drygt 87% från föregående år

Juli 2020: 689 miljoner månatligen aktiva användare – upp med ca 36% från föregående år

September 2021: Över en miljard månatligen aktiva användare – ökning med 45% från föregående år

Användartillväxt i USA 2018-2020

Den sammanlagda användartillväxten på 787% i USA under perioden 2018-2020 kan brytas ned så här:

September 2017: Lansering av TikToks globala app

Januari 2018: 11,2 månatligen aktiva användare

Februari 2019: 26,7 miljoner månatligen aktiva användare – upp 137,4%

Oktober 2019: 39,9 miljoner månatligen aktiva användare – ökning med drygt 19%

Juni 2020: 91,9 miljoner månatligen aktiva användare – upp med ca 130%

Augusti 2020: Över 100 miljoner månatligen aktiva användare

TikToks användartillväxt är imponerande generellt, men extra så givet att appen faktiskt bara funnits sedan 2016 – eller till och med 2017 om vi ser till den internationella marknaden utanför Kina. Jämfört med andra stora sociala medier har TikTok lyckats med betydligt större framgångar på betydligt kortare tid.

Som en jämförelse kan vi kika på användarantalet hos några andra viktiga branschjättar:

Snapchat (startade 2011): 514 miljoner aktiva användare

Pinterest (startade 2010): 478 miljoner aktiva användare

Reddit (startade 2005): 430 miljoner aktiva användare

Twitter (startade 2006): 397 miljoner aktiva användare

Sett till allt Internet-användande över hela världen hamnar TikTok på plats 67 över de tjänster/plattformar som nyttjas mest flitigt.

Antal nedladdningar av TikTok

Under första och andra kvartalet 2021 var TikTok den överlägset mest nedladdade och installerade appen av alla. Samma period översteg antal nedladdningar 3 miljarder, vilket endast Facebook lyckats med tidigare.

Första halvåret 2021 laddades TikTok ned 383 miljoner gånger. Mellan Q1 2020 och Q2 2021 installerades appen hela 1,36 miljarder gånger.

Fjolåret blev också året då TikTok-användare slog rekord i pengar spenderade på plattformen. Mellan april och juni 2021 lades sammanlagt 535 miljoner dollar på köp i appen.

Viktigt att nämna här är att statistiken över antal nedladdningar även inkluderar hämtningar av Douyin i Kina. Köp och installationer via externa Androidbutiker är däremot inte inräknade.

Sammantaget kan sägas att TikTok, precis som många andra liknande tjänster, har dragit fördel av pandemin och det ökade Internet-användandet som följt med den. Antal användare har ökat mycket generellt, men några länder sticker också ut mer än andra – framförallt Kina, USA och Indien.

Nyckeltal för nedladdningar globalt samt i USA, Kina och Indien

  • Störst användartillväxt ses i Indien, där appen vid senaste mätningen hade tankats hem över 600 miljoner gånger. Drygt 30% av alla som har en smartphone i Indien har TikTok-appen installerad på sin enhet.
  • År 2019 stod nedladdningar av TikTok i Indien för nästa 44% av samtliga nedladdningar i världen totalt. Appen installerades 323 miljoner gånger i landet under det året.
  • Totalt finns TikTok/Douyin i 146 av 155 länder nu.
  • Appen finns på 39 olika språk
  • Näst efter Indien är Kina det största landet när det kommer till antal hämtningar av TikToks app. Douyin har enligt senaste statistiken från 2021 laddats hem drygt 196 miljoner gånger sedan start.
  • Tredje största TikTok-nationen är USA, där appen laddats hem och installerats 165 miljoner gånger sedan den lanserades hösten 2017. En bit efter kommer Kanada och Storbritannien på fjärde respektive femte plats.

10 mest nedladdade sociala medier-apparna genom tiderna

I fjol lyckades TikTok med bravuren att bli den sjunde mest nedladdade appen genom tiderna. En placering som får anses vara minst sagt imponerande med tanke på att statistik samlades in mellan 2010 och 2020, men TikTok lanserades globalt först 2017.

Här är topp 10-listan i sin helhet:

Rankning App Bolag
1 Facebook Facebook
2 Facebook Messenger Facebook
3 WhatsApp Messenger Facebook
4 Instagram Facebook
5 Snapchat Snap
6 Skype Microsoft
7 TikTok Bytedance
8 UC Browser Alibaba Group
9 YouTube Google
10 Twitter Twitter

Demografisk fördelning bland plattformens användare

Användarstatistik baserat på ålder

TikToks koncept går framförallt hem hos de yngre åldersgrupperna, även om andelen användare över 40 år blir allt fler. Närmare hälften (drygt 47%) av alla registrerade användare är mellan 10 och 29 år gamla, och tillhör därmed den så kallade Generation Z. Än så länge är bara 31% 40 år fyllda eller äldre.

Nedan ser du mer detaljerade siffror över åldersfördelningen på plattformen:

Demographics: TikTok users by age

Åldersfördelning bland användare i USA:

  • 10-19 år: 25%
  • 20-29 år: 22,4%
  • 30-39 år: 21,7%
  • 40-49 år: 20,3%
  • 50+ år: 11%

Användarstatistik baserat på kön

Andelen kvinnliga respektive manliga användare ser olika ut i världen generellt jämfört med bara USA. Globalt sett utgör kvinnliga användare omkring 60% av den totala användarskaran, medan män står för 40%.

I USA däremot, finns dubbelt så många kvinnliga användare som manliga.

Engagemang i appen – Så mycket tid spenderar folk på TikTok

90% av alla som har TikTok använder appen dagligen. Antingen för att själva publicera innehåll eller för att titta på andras samt interagera med andra användare. Genomsnittlig tid för daglig användning globalt sett är 52 minuter, men varje session är i snitt 10,85 minuter. I USA är lägger användarna i snitt 33 minuter på appen. Ingen annan app för sociala medier har lika högt engagemang som TikTok.

Antal spenderade minuter på TikTok har på senare ökat markant, precis som antal användare. År 2019 var den genomsnittliga årliga ökningen av spenderad tid i appen hela 210%. Totalt antal timmar som använts på plattformen mellan starten 2017 fram till 2019 uppgick till smått otroliga 68 miljarder.

90% of the TikTok users access it on a daily basis

Interaktionsstatistik

  • Användare i USA öppnar TikToks app i snitt 8 gånger per dag
  • Mellan 2017 och 2019 ökade interaktionen mellan användare på TikTok med över 1500% bara i USA. Detta kan jämföras med Instagram som bara hade en ökning på 6% under samma period, samt Facebook där interaktionen istället minskade med drygt 25%.
  • TikTok har utvecklats till en lysande plattform för digital marknadsföring. Statistik visar att engagemanget för reklaminlägg på TikTok-konton med över 1000 000 följare är 5,3% – medan Instagram och Twitter endast har 1% respektive 0,3%.
  • Högst engagemang syns just hos konton som har fler än 100 000 följare men färre än 1 miljon följare

Nedan ser du en mer detaljerad jämförelse över engagemanget olika plattformar emellan:

Plattform <1000 <5000 <10 000 <100 000 <1000 000
Instagram 7,20% 5,3% 3,70% 2,10%% 1,10%
TikTok 9,38% 8,57% 8,13% 7,23% 5,30%
Twitter 1,40% 1,20% 0,80% 0,40% 0,30%

Topprankade TikTok-profiler, kategorier och intäkter

Top 10 TikTok Users / Channel Creators

Exakta följarantal per topprankad profil ser du här:

Profil Miljoner följare
Charlie d’Amelio 125,6
Khabane Iame 115
Addison Rae 85
Bella Poarch 83
Zach king 65
Will Smith 62
TikTok 57
Dixie d’Amelio 55
Spencer X 54,9
Loren Gray 54,1

 

Profiler med bäst betalt – Intäkter per år

Profil Miljoner USD/år
Addison Rae 5
Charlie d’Amelio 4
Dixie d’Amelio 2,9
Loren Gray 2,6
Josh Richards 1,5
Michael Le 1,2
Spencer X 1,2

Topp 10 kategorier på TikTok

Underhållning är den överlägset största kategorin på TikTok. I diagrammet och tabellen nedan ser du de tio mest populära innehållskategorierna på plattformen.

Top 10 TikTok Content Categories

Kategori
Miljarder visningar
Entertainment 535
Dance 181
Pranks 79
Fitness/sport 57
Inredning/DIY 39
Skönhet/hudvård 33
Mode 27
Matlagning 18
Life hacks/tips 13
Husdjur 10
Utomhusliv/friluftsliv 2

Mest populära #hashtags – topp 10

För den om vill lyckas och bli stor på TikTok är användandet av hashtags viktigt. Somliga genererar också mer trafik än andra. Följande är de tio hashtags som används mest och som drar flest tittare:

  1. #tiktok
  2. #love
  3. #funny
  4. #memes
  5. #followme
  6. #cute
  7. #fun
  8. #music
  9. #happy
  10. #fashion

Slutsats

Ovan statistik visar klart och tydligt att TikTok gjort en fantastiskt imponerande resa på bara några få år. Det faktum att de vuxit så mycket mer och snabbare än andra konkurrenter som Facebook och Instagram, gör det än mer spännande att följa utvecklingen framgent.

Vad tror du om TikToks framtid? Använder du appen själv?

 

Related Posts

Ökningen av eSport Betting i Sverige: hur långt kommer det gå?

Ökningen av eSport Betting i Sverige: hur långt kommer det gå?

Prova Våra Aktieportföljer och Fondportföljer – (Resultat Från 2008)

Prova Våra Aktieportföljer och Fondportföljer – (Resultat Från 2008)

Prova Trading Signaler (Dagligen + Live Resultat) – Endast 9 SEK

Prova Trading Signaler (Dagligen + Live Resultat) – Endast 9 SEK