Last Updated on 16 July, 2024 by Håkan Samuelsson
Baltic Dry Index – Sjötransportindexet
Dessa varor som fraktkostnader som mäts är för råvaror till industrier och indexet anses ge en tidig indikation på hur det står till i den globala ekonomin genom att visa efterfrågan på nämnda råvaror. Detta index påverkas förstås också av tillgången på fraktfartyg men tillgångssidan för frakter är förhållandevis oelastisk då det tar runt två år att bygga ett fartyg. Indexet har också fördelen att det är mycket svårt att manipulera eller spekulera i, då man helt enkelt inte bokar frakter om man inte vill ha torrvaror levererade.
DIAGRAM för Baltic Dry index
Senaste kursuppdateringen för Baltic Dry index
Kursdata – historical data för bdi index och BDI
Mäklare över hela världen inblandade i Baltic Dry Index
Olika fartygsstorlekar
-Panamax (60000-80000 ton) Dessa fartyg går precis igenom Panama- och Suez kanalen. Därav namnet.
-Supramax (35000-60000 ton) Dessa fartyg är havets motsvarighet till Volvo V70 i dagens Sverige. Vad namnet betyder känner jag inte till??.
-Handysize (60000-80000 ton) Detta är arbetshästen på havet! Det finns tusentals av detta fartyg och det är det vanligaste dry bulk fartyget. Som namnet avslöjar så är det en liten och smidig fartygstyp.
Säsongsmönster för BDI
Denna intressanta säsongsbild ovan som visar förändringar månad till månad för Baltic Dry index hittade jag på seametrix.net.
BDI Charts och diagram – bdiy
På Lloydslist hittar du en hel del intressanta diagram och mer information om indexet om du vill gräva vidare i ämnet. Här hittar du bdiy.
Dry bulk – Bulklast
Bulklast eller bulkgods (även massgods)(bulk dry på engelska) är last som fraktas utan förpackning eller emballage i lastrum eller godsvagnar. Exempel på olika typer av bulklast är malm, spannmål, konstgödsel, kalk, stenkol, salt och råolja. Inom sjöfarten skiljer man på torrlastfartyg och tankfartyg. Tankfartyg transporterar olja och andra flytande kemiska produkter, medan torrlastfartyg transporterar granulat såsom kol, malm, spannmål, etc.
Övrigt gällande Baltic Dry Index
Ett intressant område att söka vidare inom skulle vara att använda Baltic Dry Index tillsammans med annan intermarket data och se om man kan hitta intressanta kombinationer för att hitta edger. Rederiaktier och BDI, vad kan man hitta här för samband? Oljeterminer eller oljeaktier, hur spelar det ihop med indexet? Titta på länder som är starkt beroende av shipping och försök hitta samband mellan BDI och det landet. Kanske man till och med kan få ihop ett intressant algotrading system?
Baltic Dry Index as a Reliable Forward Indicator? Nonsense…? Läs artikeln här