Udda marknadsindex

Udda marknadsindex och aktieindex. Analytiker, investerare och traders försöker hela tiden tajma marknaden. Vissa har insett att de är ganska dåliga på det där med tajming och ligger ”all-in” hela tiden. Andra tror sig kunna överlista marknaden. Det är bara några få som behärskar konsten att kunna kliva av och på för att maximera vinst och minimera risk. Marknadstajming är svårt, men det går.

Om du vill slå marknaden kan du inte göra som alla andra. ”Alla andra” är per definition marknaden. Varje lyckosam trader eller investerare har sina egna knep för att ta tempen på ekonomin. Vi känner till investerare som tar på sig gummistövlarna och åker på sight-seeing på landsbygden för att bedöma hur skörden blir i år. Därefter avgör de vilka råvaror de ska gå lång och kort i.

De flesta av oss är inte riktigt så extrema. Vi kan ändå vara kreativa genom att titta på ett antal udda index för att bedöma det ekonomiska läget. Vi ska ta och titta på ett urval – förvisso med glimten i ögat.

Big Mac Index

The Economist publicerar varje år sitt Big Mac Index. Eftersom McDonald’s Big Mac är en produkt som är ganska lika över hela världen kan den användas för att jämföra köpkraft. Big Mac Index jämför priset på en Big Mac i olika länder världen över. Den lokala valutan omvandlas till dollar. Marknadsindexet kan användas för att bedöma om en valuta är under- eller övervärderad.

Big Mac Index

Billy-index

IKEA:s populära bokhylla Billy har ett eget marknadsindex. Bloomberg publicerar årligen sitt ”Billy Regal Index”. Bokhyllans pris jämförs i 43 länder. Värdet i indexet fås genom att ta dollarpriset av bokhyllan dividerat med snittet.

Billy-index

Kalsongindex

Kalsonger är en nödvändighet. I kristider kan man dock tänka sig att man väntar lite med att köpa nya kalsonger. Kalsongindexet kan därför användas för att tolka det ekonomiska läget i landet.

Kalsongindex

Kalsongindex

Popcorn-index

När ekonomin går dåligt besöker vi biografen mer sällan. Om försäljningen av popcorn minskar kan det vara ett tecken på sämre tider. Marknadsndexet är dock minst sagt kontroversiellt.

Popcorn-index

Den attraktiva servitrisen-indexet

Den attraktiva servitrisen-indexet (hot-waitress-index) innebär att man tittar på hur attraktiva kaféernas servitriser är för att bedöma det ekonomiska läget. Vi får be om ursäkt för den politiska inkorrektheten, men vi citerar bara. Teorin säger att när det är dåliga tider tar caféerna till knepet att anställa attraktiva servitriser för att locka till sig fler kunder. Hur man rent objektivt mäter detta index är dock oklart.

Den attraktiva servitrisen-indexet

Öl-index

Detta är en av våra favoriter. Öl-index jämför ölkonsumtionen med antalet anställda inom bryggerinäringen (inklusive barer, klubbar och pubar). I dåliga tider väljer fler att köpa sitt öl i butiken istället för på krogen. Marknadsindexet kan därför visa hur läget i ekonomin ser ut.

Öl-index

Öl-index

Vita bönor i tomatsås-index

När ekonomin går dåligt köper vi billigare mat. Vita bönor i tomatsås-index bygger på denna idé och visar hur ekonomin ser ut.

Vita bönor i tomatsås-index

Vita bönor i tomatsås-index

Läppstiftsindex

Estée Lauders VD lär ha sagt att försäljningen av läppstift indikerar läget i ekonomin. Enligt teorin vill kvinnor unna sig något oavsett hur det ekonomiska läget ser ut. Om det inte finns tillräckligt med pengar för designerkläder köper de i stället läppstift. Ökad läppstiftsförsäljning är enligt teorin alltså ett tecken på att ekonomin mår dåligt.

Läppstiftsindex

Läppstiftsindex

Leave a Reply