Begreppet ROIär en förkortning på engelskans ”Return On Investment” vilket på svenska betyder avkastning på investering. Oavsett om man arbetar på börsen, är en onlinespelare, arbetar på ett investmentbolag eller genomför en reklamkampanj, så har ROI en stor väldigt stor betydelse i dessa individer och företags arbete.
Målet för alla dessa grupper är att få bästa tänkbara avkastning på sin ursprungliga investering, ju högre avkastningen är desto bättre blir det ROI resultat. Som med dom flesta olika bolag eller arbeten, så måste man ställa kostnaden för investeringen kontra den potentiella förtjänsten i slutändan.
Köper du en aktie, så vill du självfallet att den ska gå upp i pris så du kan göra en vinst, spelar du en turnering då vill du först och främst få din investering tillbaka men sen ovanpå de också göra en vinst.
Arbetar du med marknadsföring, så vill du att din investering i en marknadsföringskampanj ska reflekteras i ökad försäljning av produkten eller tjänsten som marknadsförs. Beräkningen av ROI är enkel, ni tar intjänat kapital, drar av den ursprungliga investeringen och summan ni får, delas sedan med det ursprungliga investeringsbeloppet. Därefter har ni er ROI, en siffra som anges i procent.
Sätt upp mål för ROI och handlingsplan
Nyckeltalet ROI använd då det är ett väldigt enkelt och tydligt sätt att kunna påvisa om arbetet eller investeringen ger ett positivt eller negativt resultat och på så sätt då bestämma vilka handlingar som skall komma därefter. Inför en investering, oavsett inom vilket affärsområde det än gäller, så bör du sätta ut mål eller gränser som du håller dig efter. Skulle det visa sig att du går minus, att du alltså förlorat delar av din investering, frågan du måste ställa dig då och något som du bör ha ställt innan investeringen gjordes, när är botten nådd?
Du bör här ha satt en gräns att om du exempelvis tappat 25% av den ursprungliga investeringen, ska du hoppa av och ta smällen eller vänta i hopp om att det ska vända? En gyllene regel är att aldrig investera eller satsa mer än vad ni har råd att förlora. Ni måste vara beredd på att det hela kan gå i helt motsatt riktning på vad ni hoppas på och att i allra värsta fall förlora hela beloppet.
Skulle ni istället påvisa ett positivt ROI där ni faktiskt får en avkastning på er investering, då bör ni kontinuerligt följa trenden och samt snabbt bestämma er om ni ska justera ert mål allt eftersom eller avbryta när ert ursprungliga mål uppnåtts. Säg att ni innan ni påbörjade arbetet, hade satt upp ett mål på 5% i avkastning, men så hoppar det upp till 7%.
Ni kan då justera och sätta en ny gräns på 6% där ni fortfarande ligger över det ursprungliga målet samtidigt som ni sitter med fortsatt möjlighet att kunna göra en högre förtjänst. Självfallet finns det en risk i detta, då avkastningen kan snabbt sjunka, och passera er justerade gräns. Frågan ni måste ställa er är om ni ska ha is i magen och låta den ligga eller ta den säkra vägen och plocka ut investeringen så fort målet är nått?
Gör en riskanalys
Oavsett inom vilken sektor det gäller, vilka ROI mål som sats, så bör ni innan arbetet sätts igång ha genomfört ROI kalkyl eller riskanalys, som påvisar om investeringen och angivna ROI-mål verkligen ligger inom räckhåll. Var påläst, gör efterforskningar och stå så pass förberedd som du bara kan vara, innan investeringsbeslutet tas.
Gäller det aktier, kolla trenden från tidigare, gäller det onlinespelare, kontrollera motståndet och deras resultat, gäller det marknadsföring, ta en titt på tidigare kampanjer och jämför. Ju mer information ni sitter med, desto större är era chanser till en positiv ROI i slutändan.
Hur räknar man ut ROI?
Return On Investment, avkastningen på din investering, det vill säga: ( Bruttovinst – Investerat kapital ) / Investering kapital
Return on investment svenska
ROI, Return on investment på svenska betyder avkastning på investering.